Monday, March 29, 2010

Wind Powered Prius



Enginer 4KW kit förser hybridsystemet med extra elenergi vilket ¨lurar¨ hybrid datorn att proioritera eldrift. Förbränningsmotorn går heller aldrig för att endast fylla på standard hybridbatteriet så länge det finns effekt i kittet.

Är körstilen sådan att datorn ej anser eldrift en option - då har man inte mycket nytta av kittet (inte av hybridbilen heller för den delen). Om man å andra sidan kör en del stadstrafik med stop start under 48 kmh eller kan ¨coasta¨ med mycket låg effekt under 90 kmh på landsväg så är besparingen dramatisk.

Exempel:
15 min. motorväg och 15 min. stadskörning.

Förbrukningen för denna körningen är normalt omkring .48 - .54

Updatering 100702

Inte helt oväntat fick vi problem med installationen, det är ju ändå lite grundforskning involverad. Vi körde i 2 veckor innan ett segment batteri packade ihop. Genom Peter på AutoMek och Enginer fick vi ny controller och fyra nya batterier influgna och installerade. Under tiden fick vi låna AutoMeks Lexus RX450h i två veckor - vi klagar inte...

När vi hämtade bilen gick den perfekt - och laddade en gång utan anmärkning, men på morgonen den tredje dagen var bilen helt död.

Efter ett samtal med den extremt kunnige Peter Sarenklint på AutoMek hade vi identifierat felet till Toyotas original 12 V batteri. Vi kollade med Toyota som kunde leverera ett batteri efter en dags väntan.

Prius är ingen vanlig bil i det avseendet att motorn inte startas på 12 V batteriet utan på högspännings hybridbatteriet. Det innebär att om 12 V batteriet är kass märker man det inte föränn security systemet börjar bråka och vägrar öppna dörrar m.m. Det var just det som hände.

Hur som helst fungerar nu allt perfekt och vi körde en tur till Malmö ca: 55 km med en förbrukning på  0.32/10Km... ett tag var vi nere på 0,28. Toyota meddelar att man kommer att ha en liknande serietillverkad laddhybrid färdig för försäljning om 2 år...

No comments: